رفتن به محتوای اصلی
۱۹ بهمن, ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۷

ایجاد نخستین مسیر استاندارد اتوبوس تندرو در قم

مطلب بدون عنوان 337

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم از افتتاح مسیر اتوبوس تند رو بلوار آیت الله بروجردی(ره) در ایام دهه فجر خبر داد و گفت: این مسیر از معدود مسیرهای استاندارد اتوبوس تندرو در سطح کشور است.
امیر عباس صفوی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به طول 10 کیلومتری مسیر سامانه اتوبوس تند رو بلوار آیت الله بروجردی گفت: این خط اتوبوس تندرو از تقاطع نماز آغاز شده و با عبور از میدان آیت‌الله بهجت(ره)، به بلوار امامت و خیابان شهدای موتلفه در پردیسان می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه این محور جزو معدود مسیرهای استاندارد برای سامانه های تند رو در سطح کشور است گفت: این از معدود مسیرهای اتوبوس تندرو در کشور است که همزمان با طراحی محور اصلی پیش بینی شده است؛ سایر مسیرهای اتوبوس تندرو، بعد از احداث خیابان و بدون پیش‌بینی طرح اولیه در نظر گرفته می‌شوند.

صفوی طراحی این مسیر را مربوط به 9 سال پیش و در زمان طراحی و اجرای بلوار آیت‌الله بروجردی دانست و افزود: به منظور احداث مسیر سامانه اتوبوس تندرو از ابتدای شکل‌گیری بلوار، محدوده لازم در نظر گرفته شد که عرض مسیر رفت سه متر و عرض مسیر برگشت نیز سه متر است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم در ادامه از اختصاص ۲۰ دستگاه اتوبوس آتروس ایران‌خودرو دارای رمپ ویلچر رو و استاندارد یورو 4 برای این مسیر خبر داد و گفت: مسیر اتوبوس تندرو در بلوار آیت الله بروجردی(ره)، در راستای تحقق به طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر قم که بازنگری مطالعات آن به تازگی انجام شده است، اجرایی شد.  

صفوی از برنامه‌های معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری با هدف سهولت در رفت و آمد ساکنین منطقه پردیسان و ایجاد پروژه‌های تکمیلی در این محدوده خبر داد و گفت: در سال های اخیر ما تنها بر مسیر پردیسان به محدوده مرکز شهر و بالعکس متمرکز بودیم و غفلتی نسبت به محدوده تردد در وسعت 1500 هکتاری داخل پردیسان صورت گرفته بود.

وی ادامه داد: اکنون می‌توانیم این نوید را به مردم منطقه بدهیم که در آینده مسیر 17.5 کیلومتری داخل پردیسان که اکثر محلات پر جاذبه و پر تقاضای پردیسان را به یکدیگر متصل می کند، به صورت یک حلقه ترافیکی به بهره برداری خواهد رسید.

وی کم هزینه بودن و سهولت در دسترسی به تمامی مناطق پردیسان و همچنین دسترسی به محورهای مواصلاتی به محدوده مرکزی شهر یعنی بلوار آیت الله بروجردی و بلوار الغدیر را از ویژگی‌های این طرح عنوان کرد و افزود: در نتیجه این اقدامات رفت و آمد آسان‌تر و ارزان‌تری به نقاط مختلف پردیسان خواهیم داشت.

صفوی در پایان با اشاره به اینکه سهم سفر با اتوبوس در شهر در دوره‌ای به زیر هشت درصد رسید گفت: با اقدامات انجام شده در یک سال گذشته سهم استفاده از اتوبوس در حمل و نقل شهری به بالای 8 درصد رسیده که درصدد هستیم تا طبق برنامه 5 ساله این رقم را به 18 درصد برسانیم؛ هرچند اهتمام بر این است که است که تا دو سال آینده به این عدد برسیم.


https://www.qom.ir/DqNy